top of page
Search

לבחור בבטחון


"זה קרה שוב השבוע " סיפרה אחת האימהות במפגש מספר 7 של סדנת מעגל הבטחון "הילד שלי התחיל שוב לילל ולדבר בקול תינוקי ומתבכיין – ואני הרגשתי כיצד הכעס והמתח אצלי מתחילים לגאות. אבל אז נשמתי רגע ובעקבות המפגש הקודם החלטתי ללכת בניגוד לתחושה הראשונה שהתעוררה אצלי ו"לבחור בביטחון". התכופפתי אליו, ובניגוד לדרך בה התנהלתי בעבר, בה הייתי כועסת ואומרת לו שיתחיל לדבר כמו ילד גדול אחרת לא אוכל לעזור לו, חבקתי אותו ואמרתי לו : "אני רואה שאתה רוצה את זה מאד". זה פעל כמו קסם הוא הפסיק להתבכיין . לאחר מכן כשהיינו שנינו רגועים ,דברתי אתו ואמרתי לו שלאמא הרבה יותר נעים כאשר הוא מבקש בקול רגיל בלי התבכיינות. זה לא שמאז הוא הפסיק להתבכיין אבל הרגשתי שהענקתי לו מעגל של בטחון והייתי עבורו בסיס בטוח."

אחד המונחים האהובים עלי כמנחה בסדנת מעגל הבטחון היא "בחירה בביטחון". זהו אחד המונחים שכאשר אני מציגה אותו מעורר בהתחלה תהייה ולעיתים אף התנגדות בקרב ההורים והמטפלים שמשתתפים בסדנא. במפגש החמישי בסדנא אנחנו לומדים וחוקרים את המקומות שבהם אנחנו מתקשים להיענות לצרכים של הילדים שלנו; מתי אנחנו מתעצבנים ? מה משגע אותנו? דרך התבוננות בעצמנו ובעברנו לומד כל משתתף לזהות את הנקודות הללו אצלו. האם שסיפרה את סיפורה למדה לזהות כי ההתבכיינות של בנה בן השש היא זו שגורמת לה בכל פעם להתנהג איתו בצורה זעפנית ורוגזת. דרך הסיפורים הקבוצתיים של שאר משתתפי הקבוצה וגילוי ההבדלים בין המשתתפים מתאפשר למעשה תהליך של התבוננות אישית. החוויה הקבוצתית היא זו שעוזרת לכל משתתף לחשוף את המאבקים האישיים שלו בהיותו הורה.

מאחורי המונח "לבחור בביטחון " עומדת ההבנה כי עלינו לקחת אחריות כהורים, ושגם אל מול תחושת אי הנוחות והכעס שמתעוררות בנו, עדיין עלינו להישאר ה"מבוגר האחראי". אנחנו באופן מודע מחליטים לעשות שינוי ולבחור בביטחון עבור ילדנו. ברגע שזיהינו את הגורמים אצלנו (הפחדים, האמונות, המחשבות והחששות), מהם אנו מונעים לרוב באופן אוטומטי, אנחנו יכולים לעצור ולהחליט האם נתנהג כפי שנהגנו בעבר כלומר, ניתן לתחושות הישנות שלנו להוביל אותנו למריבה, נזיפה או ענישה ובקיצור לדרך ללא מוצא, או שנחליט שזה הזמן לשנות! נחליט שזה הזמן לחזור למעגל הבטחון! לאותו מקום בו אני רואה את הילד שלי ואת הצרכים שלו למרות אי הנוחות אותה אני חש ונחליט לבחור בביטחון ולהעניק לילד שלנו בסיס בטוח.

בסדנת מעגל הבטחון אנחנו מדגישים את הצורך של הילד במבוגר אחראי עכשיו! הילד לא יכול לחכות לתהליכים ארוכי שנים, הוא זקוק עכשיו למבוגר שיעניק לו ביטחון. זו הסיבה כי אנחנו קוראים ועוזרים להורים להחליט באופן מודע ולבחור בביטחון גם אם זה נראה להם מאד לא טבעי כרגע ומרגיש פחות נוח (אחרי 500 פעמים זה ירגיש הרבה יותר טבעי😊) .

19 views0 comments
bottom of page