top of page
Search

רגע של היסטוריה: איך הוקמה תכנית מעגל הביטחון

Updated: Oct 31, 2019

מאז הבאנו לארץ את סדנאות ההורים לפי תכנית מעגל הביטחון ™Circle of Security - Parenting שואלים אותי אנשי מקצוע ופסיכולוגים התפתחותיים, מה ההבדל בין סדנאות ההורים ™COS-P ובין תכנית מעגל הביטחון - ®COS® Circle Of Security תכנית אשר שנים רבות נלמדת באוניברסיטאות כתכנית התערבות מובילה להורים, תכנית מבוססת מחקר (evidence based) שהוכחה כיעילה. אז הנה הסבר קצר הכולל קצת היסטוריה כיצד התפתחו תכניות מעגל הביטחון ומה ההבדל בין שתי התכניות.

COS® circle of security מעגל הביטחון הבינלאומי החל את דרכו ב1998 על ידי 3 פסיכותרפיסטים אמריקאים שעבדו יחד בקליניקה משותפת: קנת הופמן גלן קופר וברט פאול. הם פיתחו את תכנית ההתערבות מעגל הביטחון, לאחר מחקר רב שנים ולמידה מעמיקה בהנחייתה של פרופסור גו'די קסידי, ממובילות תחום ההתקשרות בעולם. ההבנה בחשיבות הרבה שיש לאיכות הקשר בין ההורה לילדו בשנים הראשונות ולסוג ההתקשרות של הילד על המשך חייו הובילה לכך שהשלושה שמו להם למטרה לבנות תכנית התערבות מובנית ומוכחת שתקדם ותשפר התקשרות בטוחה בקרב ילדים. השלושה מקבלים מענק ממשלתי ומתחילים בהפעלת התכנית באזורי מצוקה – התכנית המיוחדת שהם פיתחו היא רפלקטיבית במהותה, כוללת 21 מפגשים ומלווה במחקר קפדני על מנת לבדוק את ההשפעה שלה. התוצאות מרשימות!!! לתוכנית השפעה חיובית עצומה על משתתפיה והיא מראה כי בקרב הילדים שהוריהם השתתפו בתכנית הייתה עליה של יותר מ30% של ילדים עם התקשרות בטוחה. התוצאות המרשימות מתפרסמות בירחונים נחשבים ומביאות קבוצות נוספות ומחקרים רבים בעקבותיהן. כחלק מהתכנית מפתח הצוות מפת דרכים שמתארת במודל ציורי את תאוריית ההתקשרות. מעל 10 שנים עובד הצוות על הגדרה מדויקת ומדוקדקת של מפת הדרכים המתארת את מודל מעגל הביטחון, עד שהוא בטוח כי המפה מדויקת ומצליחה להעביר את תאוריית ההתקשרות המורכבת בצורה פשוטה ונהירה. כחלק מהחזון שלהם הם מתרגמים את מפת הדרכים לשפות רבות והמפה מופצת בחינם ברחבי העולם. ציבור הפסיכולוגים והמחנכים בארץ מכירים היטב את מפת הדרכים ואת התרגום שתרגם לעברית, פרופסור אבי שגיא מאוניברסיטת חיפה, לפני למעלה מעשור.

לאחר מספר שנים מגיעה קבוצת החוקרים להבנה כי על מנת להפיץ את עקרונות תאוריית ההתקשרות ולעודד באופן משמעותי התקשרות בטוחה, יש לבנות תכנית המותאמת להורים באוכלוסייה נורמטיבית ולא להפעיל את התכנית רק בקרב אוכלוסייה במצוקה או בסיכון. הם מפתחים תכנית קצרה ופשוטה להפעלה שתועבר כקבוצת הורים. כך נולד ה- Circle of Security – Parenting™ COS-P סדנאות הורים לפי מעגל הביטחון. בתחילה הם מעבירים זאת בארצות הברית ובהדרגה ארצות נוספות רוצות לייבא את התכנית המשמעותית הזו ונפתחים קורסים להסמכת מנחים ברחבי העולם תוך הנגשת הסרטונים לשפות שונות.

אפשר לסכם את ההבדלים בין התכניות בכך כי תכנית ההתערבות ®COS היא בת 21 מפגשים מועברת על ידי פסיכותרפיסטים מיומנים לאחר הכשרה ארוכה , היא נחשבת כהתערבות טיפולית וכוללת אבחונים לפני התכנית ואחריה. לעומת זאת COS-P היא קבוצת הורות ואינה תכנית טיפולית היא בת 8 מפגשים ומועברת על ידי מנחים מוסמכים מטעם מעגל הביטחון הבינלאומי.

במרץ 2019 אנחנו נוסעות ללונדון (יהודית אילתה אביבה טל-נורקין ,אורנה זוהר) לעבור קורס המכשיר אותנו כמנחות מוסמכות של סדנאות הורים במעגל הביטחון. עוד בהיותנו בקורס ובמיוחד בשלב בו העברנו את הקבוצות הראשונות בישראל אנו מבינות כי זו תכנית גאונית בכך שהיא מצד אחד פשוטה וברורה ומצד שני מאד עמוקה ומדויקת וכי השינוי מתרחש אצל המשתתפים תוך כדי השתתפותם בסדנא וניתן להבחין בו כבר מהשבוע השני. אנחנו משנסות מותניים ולאחר עבודה ארוכה ומאומצת מגיעות להסכמה עם ה ®COS הבינלאומי על תהליך של תרגום הסרטונים והנגשת התכנית לקהל הישראלי.

כעת יוכלו ליהנות מהתכנית הבינלאומית עטורת השבחים והפרסים גם כל אמא /אבא ואנשי טיפול וחינוך כאן בישראל. הבאת התכנית לארץ היא חלק מהחזון של מתבוננים בקשר לקדם את ההפצה של תאוריית ההתקשרות בישראל. אין ספק שההנגשה לעברית היא התגשמות חלום עבורנו

80 views0 comments
bottom of page